De bewustwording van Covid-19 en 7 gevolgen van een heldere kostprijsberekening

Door Robin Cuypers on 29-mrt-2020 20:25:22

verkoop, Doelen, Motivatie, Communicatie, kostprijs

We kunnen er niet langer omheen, Corona is er van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. En wellicht heb jij ook al ervaren dat het niet enkel een medisch, maar ook een economisch virus is. Mogelijk heb je je bedrijf moeten sluiten, mogelijk is je verkoop enorm afgenomen of ben je niet langer in de mogelijkheid je klanten optimaal te servicen.

De reflex die vele ondernemers hebben wanneer een crisis hen overvalt, is meermaals per dag de stand van de bankrekening(en) checken... in de hoop dat er niet te veel rekeningen meer binnen komen en dat er best nog wel wat facturen betaald gaan worden. 
Stel dat je op zulke momenten weet wat het je kost om jouw bedrijf draaiende te houden? Niet ongeveer, want dan ben je aan het raden. Vraag jezelf eens af: “wat kost het me exact, tot in het detail en tot op de cent?” Een gedetailleerde kostprijsberekening bezorgt je tal van inzichten die vrijwel allemaal leiden tot meer winstgevendheid. Jouw cijfers spreken boekdelen. Luister dan ook naar wat ze je willen zeggen. Leer ze lezen, want wie weet laat je wel ergens geld op tafel liggen. 

Hier zijn 7 gevolgen die jij zal ervaren met een heldere kostprijsberekening.

1. Je ontdekt het totale kostenplaatje 
Je krijgt een concreet beeld van de “Total Cost of Ownership”. Dit wil zeggen dat je alle kosten in rekening neemt die doorheen de jaren bij jouw aankopen komen kijken. 
Zo is de aankoopprijs van een bedrijfswagen niet de volledige kost van die wagen. Het totale kostenplaatje van de bedrijfswagen weet je pas wanneer je ook de autoverzekering, het onderhoud, het verbruik, de winterbanden en al de rest dat erbij komt kijken in rekening neemt. 
Zo kan wagen A in aankoopprijs meer kosten dan wagen B. Maar, kan wagen B duurder uitkomen wanneer je alle autokosten van de volgende 5 jaar bekijkt.

2. Je weet wat een uur van jouw tijd werkelijk waard is

Een extra lange vergadering? Even 10 minuten op social media? ‘s Middags een uitgebreide lunch? Door een kostprijsberekening te maken weet je exact wat elk uur van jouw tijd waard is. 
Zo ga je jouw tijd beter bewaken en jezelf meer focussen op wat belangrijk is. Even 10 minuten op social media kan je al snel 15 euro gekost hebben. Dan is het aan jou om jezelf af te vragen: “is dat het wel waard?”

3. Je kent de winstgevendheid van jouw producten en diensten

helloquence-5fNmWej4tAA-unsplash

Weten waar jouw winst vandaan komt. Het lijkt logisch, maar zonder je kosten duidelijk in kaart te brengen weet je het niet. In dat geval denk je het te weten, en dat kan gevaarlijk zijn voor de toekomst van je bedrijf.
Op die manier kan je dus ook bepalen welke producten en diensten je meer of minder zou moeten verkopen. Wie weet steek je wel 70% van je tijd in een product dat maar 20% van jouw winst genereert. Zonder een kostprijsberekening weet je het niet en focus je jezelf mogelijk op de verkeerde activiteiten.

4. Je ontdekt hoe winstgevend jouw verschillende doelgroepen zijn
De kans is groot dat je niet één type klant bedient, maar wel meerdere. Je trekt automatisch verschillende subdoelgroepen aan die bij je kopen, bijvoorbeeld bedrijven en particulieren.
Met een sterke kostprijsberekening kom je ook de winstgevendheid van die verschillende subdoelgroepen te weten. Met als gevolg dat jij opnieuw kan kiezen op welke doelgroepen je de focus wil leggen, en welke bijkomstig zijn.

5. Je ondervindt het belang van een nacalculatie

Een nacalculatie is de snelste weg naar meer winstgevendheid. Wat houdt het in? Bij een kostprijsberekening maak je een schatting van wat het jou gaat kosten om een product of dienst aan te bieden aan de klant. Bij een nacalculatie doe je die zelfde berekening achteraf om te achterhalen hoeveel het jou werkelijk gekost heeft na afloop.
Zit er een verschil op en heb je in de realiteit meer kosten gemaakt dan gepland? Dat neemt rechtstreeks weg van je winstmarge! Gelukkig kan je daar lessen uit trekken om volgende keer een betere schatting te maken die nauwkeuriger is. Als je consistent nacalculaties voert ten minste.

6. Je hebt een basis om strategische beslissingen te nemen

Een duidelijk zicht op jouw kostprijs geeft je meteen ook een stevige basis om doordachte keuzes te maken voor jouw bedrijf. Moeten jouw verkoopprijzen stijgen? Is het nog eens tijd om te onderhandelen met leveranciers om de kosten te verlagen? Op welke activiteiten en doelgroepen gaan we meer of minder inzetten? Jij hebt de nodige informatie om aan de slag te gaan.

7. Je neemt weer controle over jouw zaak

kelly-sikkema-U20dtBwxHEU-unsplashJe cijfers zeggen veel over jouw bedrijf.Ken ze en je laat niets aan het toeval over. Ken ze niet en vroeg of laat word je met de neus op harde feiten gedrukt.
Kortom, met een heldere kostprijsberekening kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan. Je bent proactief. Je neemt controle. Je weet wat jouw volgende stappen moeten zijn.

Voel je dat je mogelijk te weinig aandacht schenkt aan een heldere kostprijsberekening? Dan zit je op een berg van onaangeraakt potentieel. Je kan samen met PUUR Ondernemen dat potentieel verkennen.
De praktische info van deze opleiding vind je hier terug! 

Praktische info

 

Ga naar het overzicht

PUUR Ondernemen Blog

PUUR Ondernemen helpt je bewust bezig zijn met leiderschap. Dit doen we met onze trainingen, opvolgtrajecten, e-mails - en nu ook met deze blog. Hoe maak jij het winnend verschil?

Wil jij op de hoogte blijven?