Skip to content

De verkoopprijs van een product of dienst bepalen

No quod sanctus instructior ius, et intellegam interesset duo. Vix cu nibh gubergren dissentias. His velit veniam habemus ne. No doctus neglegentur vituperatoribus est, qui ad ipsum oratio. Ei duo dicant facilisi, qui at harum democritum consetetur.
Prijsbepaling: PUUR Ondernemen

Hoe bepaal je de verkoopprijs van je product of dienst? Een vraag waar veel ondernemers mee worstelen. Het vraagt rekenwerk en is afhankelijk van verschillende factoren.


Prijsbepaling: PUUR Ondernemen

Wat is de verkoopprijs?

Beginnen bij het begin. Wat is de verkoopprijs? Het is, zoals het woord al doet vermoeden, de prijs die men betaalt voor een product of dienst. Dat is simpel. Het is het bepalen ervan dat lastig is.

Je prijs mag niet te hoog zijn, maar zeker ook niet te laag, want dan maak je verlies. Er zijn verschillende methodes die je kunnen helpen om de verkoopprijs te bepalen. Één daarvan is het linken van de verkoopprijs met de kostprijs.

De kostplus-methode

Veel ondernemers onder ons bepalen hun verkoopprijs aan de hand van de kostplus-methode:

  • Bepaal de directe en indirecte kosten van je product of dienst. Die zijn afhankelijk van de markt.
  • Dat getal verhoog je met een procentuele marge, je winstmarge.
De gevaren van de kostplus-methode

Vergis je niet, deze methode is goed op zich, maar niet waterdicht. Bij de kostplus-methode staat de kostprijs in direct verband met de verkoopprijs, daardoor worden ze van elkaar afhankelijk. Dat is gevaarlijk. Wij geven enkele voorbeelden:

Gevaar 1 : Wanneer je aankoper zo goed heeft onderhandeld dat hij goedkoper kan inkopen, zal uiteindelijk ook de verkoopprijs dalen, want de aankoopprijs heeft een invloed op de verkoopprijs. Echter daalt dan ook je procentuele marge, waardoor je minder winst maakt. Het goede werk van jouw aankoper zorgt dus voor minder opbrengsten voor jou. Slimme zet? Wij dachten van niet.

Gevaar 2 : Omgekeerd werkt het ook. Als er bepaalde elementen van je kostprijs stijgen, verhoogt automatisch ook je verkoopprijs. Daardoor ben je voor de klant minder aantrekkelijk. Klanten verliezen kan in geen geval de bedoeling zijn.

Gevaar 3 : Als je kostprijs bepaalt aan welke prijs je product verkocht kan worden en de concurrentie verkoopt het een stuk duurder, laat je onnodig winst liggen. Een spijtige zaak.

Je verkoopprijs laten afhangen van de kostprijs is dus niet de ideale techniek. Waarom kiezen zoveel bedrijven dan toch voor deze methode wanneer ze hun verkoopprijs bepalen? Het antwoord is eenvoudig. De kostprijs kan je meestal zelf goed meten en opvolgen, het geeft je een gevoel van controle.

De marktprijs als maatstaf

Je verkoopprijs afstemmen op de marktprijs is een andere methode. Hoewel deze niet altijd eenvoudig te meten is, kan het je wel meer winst opbrengen. Je kan je gaan afvragen: wat is de klant bereid te betalen voor mijn product? Een kopje koffie op het San Marcoplein in Venetië is wel tien keer duurder dan een kopje koffie thuis. Er wordt met andere woorden tien keer meer winst gemaakt, want de kosten blijven gelijk. Toch ben je als consument bereid om die meerprijs te betalen.

Ons advies: Laat je verkoopprijs niet uitsluitend van de kostprijs afhangen, kijk ook naar de marktprijs. Je kostprijs kan echter wel een leidraad zijn. Wil je hierover eens wat gedachten uitwisselen? Dat kan!

Ontvang je graag PURE inspiratie? Laat dan snel je mailadres achter!