Skip to content

Innovatie: je kracht of je kwetsbaarheid?

No quod sanctus instructior ius, et intellegam interesset duo. Vix cu nibh gubergren dissentias. His velit veniam habemus ne. No doctus neglegentur vituperatoribus est, qui ad ipsum oratio. Ei duo dicant facilisi, qui at harum democritum consetetur.
Wat is innovatie?

 2020 kan je op zijn minst een bijzonder jaar noemen ... 
Van thuis uit werken was de norm en digitale verkoop of verkoop vanop afstand werd het nieuwe normaal. Bovendien heb je als ondernemer het voorbije jaar meer geschakeld dan ooit tevoren, althans dat hopen we ... 

Waarom is dat schakelen en voortdurend innoveren nu zo belangrijk? 
We nemen je even mee in de vergane glorie van Nokia en geven je een aantal tips om zelf in te zetten op innovatie. 


De trend

Iedereen kent ze wel, misschien heb je er zelf eentje gehad en ligt hij stof te vangen in de ene of andere kast: de befaamde Nokia 3310. Het is exact 20 jaar geleden dat het één van de meest populaire gsm’s ter wereld was.  Maar die periode ligt intussen mijlenver achter ons.

In de jaren '90 kwamen de eerste gsm’s op de markt: Panasonic, Sony, Ericsson, Motorola en Nokia. Toendertijd nog heel functioneel: je kon er mee bellen en sms’en, that's all. 

AdobeStock_308463706_Editorial_Use_OnlyZoals je ongetwijfeld weet, was (en is nog steeds) de telefoniemarkt een ongelofelijk snelgroeiende markt met één dominante speler: Nokia. Zowel Sony als Ericsson voelden dat ze achterop hinkten en sloegen de handen in elkaar om de concurrentie aan te gaan. Philips stopte al snel met de verkoop van gsm’s.
Nokia verkocht gsm's als zoete broodjes en voelde zich onschendbaar, ze hadden immers een marktaandeel van meer dan 50%. De marktleider kon zich bijna alles permitteren. Zoals het vele marktleiders vaak vergaat, ontstond er een zekere arrogantie die doorsijpelde in het hele bedrijf.


Slachtoffer van eigen succes

De groei van Nokia bleef duren... maar de concullega's stonden niet stil en er was ook innovatie gaande op de markt, denk maar aan Steve Jobs die de smartphone op de markt bracht.
Jammer genoeg dacht Nokia te kunnen blijven surfen op het succes dat ze in het verleden gecreëerd hadden en gingen ze onvoldoende mee in de nieuwste ontwikkelingen.  Het ging zelfs zo ver dat Anssi Vanjoki, topman van Nokia ervan overtuigd was dat de hype rond Android snel zou overwaaien.

En toch ... Alles veranderde razendsnel... Nokia zat in de hoek waar de klappen vielen en werd een makkelijke prooi voor overnemers. De marktwaarde van het bedrijf is bijzonder gekelderd en moet terug gaan inzetten op innovatie. In 2016 is het bedrijf overgenomen door ex-medewerkers van Nokia die alsnog een smartphone uitbrengen.
Een nieuw hoofdstuk is aangesneden en rekent op zijn fans.


Innovatie

Laat we even heel kwetsbaar in de spiegel kijken. Hoe staat het met jouw succes? Zet jij in op innovatie? Neem jij jouw markt en de concullega's regelmatig onder de loep? Zet jij in op veranderingen binnen jouw marktsegment? 

Vele ondernemers zijn zich bewust van de nood aan inzetten op innovatie van het product of dienst dat ze aanbieden.
Maar er is nog zo veel meer ... Heb jij al eens ingezet op interne innovatie? 

★ Welke processen en workflows kan je optimaliseren?
★ Kan je een vernieuwing creëren op vlak van je interne communicatie? 
Wist je trouwens dat interne communicatie één van de grootste struikelblokken vormt binnen KMO's in Vlaanderen? 
★ Hoe staat het met je marketing? Loop je met de kudde mee of spring je er net bovenuit? 

jouw innovatieproces

4 stappen om het innovatieproces bij jou te starten: 
 
  1. Stap in het proces van de klant
    Maak een kritische analyse van alle stappen die de prospect dient te doorlopen voordat hij klant kan worden

  2. Stel een focusvraag
    Kan het interne proces van bestelling over levering tot inning van factuur geoptimaliseerd worden? (snelheid van levering, maken van factuur, opvolgen van betalingen...)

  3. Onderzoek pijnpunten
    Wat veroorzaakt intern frustraties? (planning, communicatie, administratie, omzetdruk…) 

  4. Optimaliseer
    Zoek oplossingen voor de interne frustraties en tracht het de klant zo comfortabel mogelijk te maken.

Klinkt dit als muziek in de oren, maar weet je niet precies hoe je dit alles kan gaan implementeren voor jouw bedrijf? Wij helpen jou graag met dit proces! 

Download nu (door hier te klikken) alvast ons inspiratiedocument om de toekomstvisie voor jezelf en je bedrijf uit te werken. 

 

Ontvang je graag PURE inspiratie? Laat dan snel je mailadres achter!