Skip to content

Wat hebben emo, ratio, ruiters en olifanten gemeen?

No quod sanctus instructior ius, et intellegam interesset duo. Vix cu nibh gubergren dissentias. His velit veniam habemus ne. No doctus neglegentur vituperatoribus est, qui ad ipsum oratio. Ei duo dicant facilisi, qui at harum democritum consetetur.

Wist je dat het ongelofelijk belangrijk is om in al jouw communicatie je publiek aan te spreken op zowel de ratio als op de emo? Jouw publiek stelt immers voortdurend vragen wanneer jij met hen aan het communiceren bent. 
Kom er in deze blog alles over te weten! 

Wanneer je communiceert, beslist jouw publiek - je potentiële klanten - heel veel. Heb ik er wat aan? Geloof ik het wel? Ga ik toepassen wat deze persoon me vraagt? Is het wel voor mij weggelegd? Is het zijn geld überhaupt waar? Allemaal vragen in de hoofden van jouw publiek waar zij een beslissing in nemen. 


De olifant en zijn ruiter

We denken vaak dat nagenoeg al onze beslissingen genomen worden door ons rationele brein.
Maar is dat wel zo?
Ik neem je even mee in de wereld van de jungle ...

Ontwerp zonder titel kopie-3Onze hersenen gaan we voorstellen door een olifant en zijn ruiter.
Het emotionele deel van ons brein, dat is het deel dat gestimuleerd wordt door emotionele taal. Laten we dit deel metaforisch vergelijken met een grote, logge olifant. Het rationele deel van onze hersenen vergelijken we met de ruiter die de olifant berijdt.

De ruiter is, net zoals wanneer je gaat paardrijden, degene die de teugels in handen heeft. In ons voorbeeld is de ruiter dus diegene die de overhand lijkt te hebben.

Maar ... niets is wat het lijkt ...
In vergelijking met de olifant is de ruiter maar een kleine garnaal ... en zal hij ook nooit de controle over de olifant kunnen hebben.
Om in actie te komen, moet de ruiter (het rationele brein) de olifant (het emotionele brein) steeds aansporen om een eerste stap te zetten. 
Stel je eens voor dat de olifant en de ruiter een meningsverschil hebben ... wie zal er dan verliezen? De tengere ruiter, of de meer dan 6000 kg wegende olifant? De olifant doet lekker zijn eigen zin, ongeacht wat de ruiter doet om bij te sturen. 

Het is ons allemaal al wel eens overkomen dat de olifant in galop ging en we klakkeloos moesten toekijken. Denk maar aan het moment dat je iets zei en dat je er al meteen spijt van had, of het moment dat je heel impulsief een grote aankoop gedaan hebt. 
Telkens wanneer jouw emoties met je aan de haal gaan, weet je dat de olifant de goede raad van de ruiter in de wind geslagen heeft en zijn eigen weg bewandelt. 


Emo boven?!?

Dus ... niets is minder waar ... de meeste beslissingen worden niet door onze ratio genomen.
Maar liefst 95% van al onze beslissingen wordt genomen door ons emotionele brein. 

Wat betekent dit nu heel concreet voor de communicatie naar jouw potentiële klanten, naar jouw volgers, en naar mogelijke partners? 
Tracht het volledige brein van jouw publiek aan te spreken, zowel het emotionele luik als het rationele! 
Om beide hersenhelften aan te spreken, zal je dus zowel tegen de olifant als tegen de ruiter moeten spreken. 


In de praktijk

Allemaal goed en wel, maar ik hoor het je al denken ... Hoe kan ik nu zowel het emotionele als het rationele brein gaan aanspreken in mijn communicatie? 

Om je te inspireren, kan je hieronder enkele voorbeelden terugvinden om jouw verhaal te sterken. De linkerkolom spreekt de olifant aan en de rechterkolom de ruiter. 

Schermafbeelding 2021-01-25 om 08.39.41

Veel succes met het afstemmen van jouw communicatie op dat wat jouw potentiële klant nodig heeft! 

Interessant? Neem dan nu een deep dive in deze materie!  Ontdek er alles over op onze PURE University

Ontvang je graag PURE inspiratie? Laat dan snel je mailadres achter!