Skip to content

Uitstelgedrag, dat pak ik morgen wel aan

No quod sanctus instructior ius, et intellegam interesset duo. Vix cu nibh gubergren dissentias. His velit veniam habemus ne. No doctus neglegentur vituperatoribus est, qui ad ipsum oratio. Ei duo dicant facilisi, qui at harum democritum consetetur.
PUUR Ondernemen

Ik moet het toegeven: een blog schrijven staat al sinds vorige week op mijn to do-lijstje. Toch is het alweer vrijdag en staat er nog geen letter op papier. Niet dat ik ondertussen niets gedaan heb: ik had afspraken met klanten, heb nieuwe content voor onze Business Fundamenten gecreëerd, en nog heel wat projecten afgewerkt. Maar eerlijk is eerlijk: er was ook wel wat uitstelgedrag mee gemoeid. 

 PUUR OndernemenWat is uitstelgedrag nu precies? Bij uitstelgedrag heb je de neiging om een bepaalde taak, project of keuze uit te stellen naar een later moment. 

Het is niet zo dat je bij uitstelgedrag helemaal niets doet: een bepaalde taak waar je tegenop ziet wordt vooruitgeschoven en andere taken of afleidingen komen in de plaats. Nog snel even mails beantwoorden, Facebook checken, een andere taak beginnen om zo je eigenlijke taak uit te stellen. 

Oorzaken

Om uitstelgedrag aan te pakken, is het belangrijk om even bij jezelf na te gaan waarom je dat gedrag vertoont. Heb je schrik om een bepaalde klant te bellen? Blijf je twijfelen over een bepaalde keuze? Of heb je gewoon geen idee hoe je aan een bepaalde taak of project moet beginnen?

Schrijf voor jezelf op welke excuses je gebruikt bij uitstelgedrag om zo je patroon te ontdekken. 

Schrik om een bepaalde taak te doen

We hebben allemaal wel taken die we liever niet doen. Bellen naar een klant om hem te herinneren aan zijn achterstallige betaling, een leverancier afbellen, de administratie afhandelen, het zijn maar enkele taken die je misschien liever vooruitschuift in je planning.

Nochtans ervaar je op die manier nodeloos veel stress: je denkt aan de taak, verzint een excuus om het niet meteen te moeten doen, maar de taak is nog steeds niet afgewerkt waardoor je er opnieuw aan denkt. Op die manier ben je vaak veel langer bezig met uitstellen en excuses verzinnen, dan om het eigenlijk uit te voeren. Je praat jezelf vaak nog meer stress aan door het uit te stellen.

  • Voer de taken waar je het meest tegenop ziet, het eerst uit
  • Leg jezelf deadlines op
  • Overwin je angsten en schep zelfvertrouwen
  • Denk terug aan eerdere succeservaringen met lastige taken 

De taak is niet duidelijk

Stel, je hebt een takenlijstje vol grote projecten. Bij mij stond er bijvoorbeeld "Een blog schrijven". Ik weet natuurlijk wel wat de taak is, maar het was niet concreet genoeg. Zodra ik het onderwerp uitstelgedrag had vastgelegd, ging alles veel vlotter.

Zo gaat het vaak met projecten. Je weet niet goed hoe je eraan moet beginnen, dus begin je maar aan iets anders. Dat is jammer, want achteraf blijkt vaak dat de taak veel makkelijker was dan je dacht. Dit soort uitstelgedrag pak je zo aan: 

  • Neem bij het opstellen van je takenlijst al beslissingen om je taken concreet te maken
  • Verdeel grote projecten in kleinere, duidelijk omschreven taken
  • Maak van lange termijn doelen concrete korte termijn actieplannen
  • Begin er gewoon aan, je zal zien dat een taak vlotter gaat als de eerste horde is genomen

Afleiding

distraction-3913012We maken het allemaal wel eens mee: je hebt eindelijk je moed bijeengeschraapt om aan een lastig project te beginnen en dan... gaat de telefoon. Na het gesprek, zie je ook nog een melding van Facebook, check je nog snel even Instagram en terwijl je toch met je smartphone bezig bent, stuur je nog even een berichtje naar vrienden. Voor je het weet is er heel wat tijd verstreken en heb je eigenlijk nog niets gedaan

  • Schakel meldingen van bepaalde apps uit op je gsm
  • Voorzie tijd in je planning om volledig gefocust te werken, maar ook tijd om andere taken af te werken: mails, telefoons, iets opzoeken, ... en hou je ook aan die planning
  • Gebruik je gsm als hulpmiddel: er bestaan heel wat apps waarmee je een tijdslot kan zetten op apps die je kunnen afleiden
  • Gebruik de pomodorotechniek: zet een timer op 25 minuten, na die tijd neem je 5 minuten de tijd om iets anders te doen en daarna ga je opnieuw 25 minuten in focus. Na 4 pomodoro's kan je een langere pauze inplannen

Gebrek aan zelfvertrouwen

Uitstelgedrag kan ook komen door een gebrek aan zelfvertrouwen. Stel, je hebt een nieuwe taak en wil die graag perfect uitvoeren. Met het excuus dat je nog even moet nadenken over hoe je het gaat aanpakken, wordt de taak altijd maar uitgesteld. Omdat je (onbewust) bang bent om te falen, kies je toch voor een andere taak waarvan je weet dat je ze perfect kan uitvoeren. 

Door een gebrek aan zelfvertrouwen, worden belangrijke beslissingen ook uitgesteld. Je rekent erop dat alles goed komt en wel zal blijven lopen zoals het altijd heeft gelopen. Op die manier ben je met oogkleppen aan het ondernemen. Neem dus die beslissen en durf hulp in te schakelen om aan jezelf te werken! 

  • Verdeel je taak in kleinere stappen
  • Plan tijd in om je project na te kijken: voorzie bijvoorbeeld een uur om in focus aan het project te werken, doe dan iets helemaal anders en herbekijk je taak later op de dag
  • Vraag een collega om je werk na te kijken, en leg meteen ook een deadline vast
  • Stel beslissingen niet uit: extra tijd voegt geen enkele waarde toe aan een beslissing

Pak nu je uitstelgedrag aan

Door uitstelgedrag nu aan te pakken, zal je zelfvertrouwen groeien, werk je veel efficiënter en vermijd je uitstelgedrag in de toekomst. 

Heb je soms moeite met het overzicht van je takenlijst te bewaren? Dan kunnen we je misschien helpen met de prioriteitenmatrix van Eisenhower

 

Ontvang je graag PURE inspiratie? Laat dan snel je mailadres achter!