Heb jij ook soms het gevoel dat je medewerkers, leveranciers of klanten helemaal niet begrijpen wat jij bedoelt? Bots jij tegen een communicatiemuur? Mogelijk ben je vanuit je eigen denkvoorkeur aan het communiceren, en niet in de denkvoorkeur van je gesprekspartner. Zo gaat er belangrijke informatie verloren.
Laten we beginnen met de definitie. Communicatie is een activiteit waarbij levende wezens betekenissen uitwisselen door op elkaars signalen te reageren. Twee monologen vormen dus nog geen dialoog, want in een goed gesprek reageer je op elkaars signalen, zowel verbaal als non-verbaal.
Het geheim van communicatie ligt niet in het weten wat je zelf zegt, wel in het verstaanbaar maken aan de andere persoon van wat jij denkt. Het is jouw verantwoordelijkheid om je gedachten duidelijk over te brengen aan de andere persoon.
Zoals we allemaal weten, is het makkelijk om dingen te zeggen, maar ervoor zorgen dat de andere persoon begrijpt wat je bedoelt, is een heel ander gegeven. Laat staan dat het makkelijk is om ervoor te zorgen dat de andere persoon dan ook nog in de actie stapt na jouw boodschap.