Skip to content

Twee monologen maken nog geen dialoog

winnend communiceren

Heb jij ook soms het gevoel dat je medewerkers, leveranciers of klanten helemaal niet begrijpen wat jij bedoelt? Bots jij tegen een communicatiemuur? Mogelijk ben je vanuit je eigen denkvoorkeur aan het communiceren, en niet in de denkvoorkeur van je gesprekspartner. Zo gaat er belangrijke informatie verloren.

Laten we beginnen met de definitie. Communicatie is een activiteit waarbij levende wezens betekenissen uitwisselen door op elkaars signalen te reageren. Twee monologen vormen dus nog geen dialoog, want in een goed gesprek reageer je op elkaars signalen, zowel verbaal als non-verbaal. 

blog communicatieHet geheim van communicatie ligt niet in het weten wat je zelf zegt, wel in het verstaanbaar maken aan de andere persoon van wat jij denkt. Het is jouw verantwoordelijkheid om je gedachten duidelijk over te brengen aan de andere persoon.

Zoals we allemaal weten, is het makkelijk om dingen te zeggen, maar ervoor zorgen dat de andere persoon begrijpt wat je bedoelt, is een heel ander gegeven. Laat staan dat het makkelijk is om ervoor te zorgen dat de andere persoon dan ook nog in de actie stapt na jouw boodschap.

Als ondernemer, partner, ouder of medewerker is communicatie van onontbeerlijk belang. Denk maar aan het briefen van je medewerkers, het overtuigen van je klanten of het leggen van de juiste contacten.


Luister jij naar wat mensen niet zeggen?

Ervaring leert ons dat in vele bedrijven zowel de interne als externe communicatie vaak mank loopt. Bij een goede communicatie hou je rekening met je gesprekspartner. Luister naar wat hij of zij te vertellen heeft, maar vooral: let op wat niet gezegd wordt. Communicatie verloopt slechts voor 7% verbaal, terwijl de overige 93% vaak over het hoofd gezien wordt.

Door rekening te houden met de houding en het gedrag van je gesprekspartner, krijg je een goudmijn aan informatie. Zo kan je zijn of haar denkvoorkeuren ontdekken en daarop inspelen.


Winnende omgeving

Een sterke winnende omgeving gaat hand in hand met strategische, winnende communicatie. In elk bedrijf, klein of groot is het van immens belang dat er een correcte meetingstructuur gehanteerd wordt, dat de zaakvoerder inspirerend kan communiceren én dat het hele team massaal inzet op het ontdekken en respecteren van, en inspelen op de denkvoorkeur van de ander. Kortom, het hele bedrijf is gebaat bij sterke communicatie.

Wanneer je nog eens het gevoel hebt dat jouw boodschap totaal niet overkomt bij je gesprekspartner, kan je onderzoeken wat je zelf kan doen om jouw ideeën beter te verwoorden en over te brengen. Want echt winnende communicatie begint bij jezelf! 

 

Ontdek Winnende Communicatie



Ontvang je graag PURE inspiratie? Laat dan snel je mailadres achter!